LEEUWARDEN – Dinsdagavond zijn bewoners van een woning aan de Lautastate beroofd door een oplichter die zich voordeed als bankmedewerker.

Ron half elf in de avond werd er telefonisch contact opgenomen met de bewoner door een “bankmedewerker”. Er zou een virus op de iPad van de bewoner staan werd er door de telefoon gemeld. Door de verbale overtuiging die de “bankmedewerker” had, ging het slachtoffer naar een geldautomaat en nam daar een aanzienlijk bedrag op. Vervolgens werd er telefonisch medegedeeld dat er een fout zat in internetbank en dat er mogelijk fraude zou zijn gepleegd.

Niet veel later kwam er een zogenaamde fraude expert aan de deur bij de woning van het slachtoffer aan de Lautastate. Deze expert wilde het geld veiligstellen voor het slachtoffer. Omdat het slachtoffer dit niet wilde greep de ‘fraude expert’ het geld van tafel en rende snel weg. De politie startte een burgernetactie en startte een zoektocht in de omgeving.

Het signalement van de verdachte:
* Licht getint uiterlijk;
* rond de 25 jaren oud;
* lengte ongeveer 1.80 meter;
* dik postuur;
* donker haar
* grijze trui met een grijze ‘slobber’ broek;

Bent u getuige geweest van deze oplichting en/of heeft u (deurbel) camerabeelden van de verdachte? Bel dan met 0900-8844 ovv het zaaknummer 2023160114.

𝐖𝐞𝐞𝐬 𝐠𝐞𝐰𝐚𝐚𝐫𝐬𝐜𝐡𝐮𝐰𝐝
LET OP: banken komen nooit aan de deur om bankpasjes op te halen of om geld veilig te stellen. Belt een bankmedewerker u en vertrouwt u het niet? Hang dan op en bel het nummer van de bank dat u kent. Laat nooit iemand uw pinpas ophalen of een programma op uw computer installeren. Vertrouwt u het niet? Verbreek de verbinding en bel 112.

Wees alert op slinkse praatjes
Een bankhelpdeskfraudeur gaat vaak als volgt te werk: Slachtoffers worden telefonisch benaderd met de mededeling dat er verdachte transacties plaatsvinden op hun bankrekeningen. De nep-bankmedewerker vertelt hen dat er direct actie moet worden ondernomen. Door middel van slinkse oplichtingstrucjes worden zij bewogen om hun privé-gegevens aan de zogenaamde helpdeskmedewerker te geven. Dit kan gebeuren omdat de slachtoffers het programma ‘Anydesk’ op hun computer moeten downloaden. Via Anydesk krijgt een oplichter toegang tot de computer van zijn slachtoffers. De nep-bankhelpdeskmedewerker sluist vervolgens het geld van de slachtoffers door naar ‘beveiligde bankrekeningen’. In werkelijkheid wordt het geld doorgesluisd naar een rekening waar de verdachte bij kan. Op die manier komt de fraudeur in het bezit van het geld van de benadeelde.

Let goed op als u benaderd wordt door een zogenaamde bankmedewerker. Echte bankmedewerkers vragen namelijk nooit om programma’s te downloaden, of om uw pincode aan hen te geven. Trap hier dus niet in! De meeste mensen die door dit soort oplichters benaderd worden betreffen oudere mensen. Ons advies is dan ook om oudere mensen in uw omgeving te waarschuwen voor dit soort praktijken. Wanneer u een telefoontje niet vertrouwt is het zaak om direct op te hangen en eventueel uw bank zelf te benaderen en door te geven wat u overkomen is.

De ABC-methode is onlangs gelanceerd door de politie. Door een simpel ezelsbruggetje kunt u voorkomen dat u slachtoffer wordt van computercriminaliteit.

Alert zijn, Bescherm jezelf en Check altijd
Cybercriminelen gaan professioneel te werk. Ze gebruiken bijvoorbeeld technieken die callcenters ook gebruiken. Verder zijn ze handig in babbeltrucs en hebben ze soms veel gegevens over hun slachtoffers. Zo kan de cybercrimineel zich voordoen als de bank, een instantie, uw dochter of zoon of een andere zogenaamde bekende die u vertrouwt. Het zijn vaak onverwachte, ongebruikelijke verzoeken en bijna altijd voorzien van spoed. Uw bank zal u nooit onder druk zetten zo snel mogelijk te handelen. Een bank heeft namelijk zelf de mogelijkheid om een rekening te blokkeren als dat nodig is. Komt een leidinggevende aan de lijn? Let op, dat is ook een oplichter die in het complot zit. Ga hier niet in mee en verbreek meteen de verbinding, dat is helemaal niet onfatsoenlijk!

U kunt de kans verkleinen dat u slachtoffer wordt. Hanteer dan de ABC-regels.

A = alert blijven

• Te mooi om waar te zijn, is niet oké

• Blijf op de hoogte

• Klik nooit zomaar op een link

B = beveilig jezelf

• Blijf up-to-date met updates op uw apparaat

• Gebruik sterke wachtwoorden

• Gebruik actuele anti-virus programma’s

• Maak offline back-up’s

C = check altijd

• Vertrouw je het niet, verbreek direct het contact

• Controleer de contactgegevens van de afzender op een vertrouwde website van bijvoorbeeld uw bank.

 

Redactie