LEEUWARDEN – De gemeente heeft zijn plan voor de verkeersveiligheid gepubliceerd, waarin ze projecten vermelden waarmee de verkeersveiligheid in de stad moet worden verbeterd. Een aantal plekken worden nog dit jaar aangepakt.

Het aantal verkeersslachtoffers stijgt de laatste jaren, vooral binnen de bebouwde kom vinden de meeste ongevallen plaats. Zie ook ons eerder item: Meeste verkeersdoden in 10 jaar tijd in Fryslân
Volgens de gemeente Leeuwarden is veranderende mobiliteit een van de oorzaken. Er ontstaat een steeds grotere diversiteit aan typen vervoersmiddelen, met name op het fietspad. Daarnaast komen er nieuwe (stillere) voertuigen, is er meer afleiding in het verkeer door sociale media en blijven mensen in toenemende mate op oudere leeftijd deelnemen aan het verkeer. Deze ontwikkelingen vragen om een andere aanpak.

Door plekken aan te pakken waar de grootste veiligheidswinst valt te behalen, wil de gemeente het aantal slachtoffers terugdringen. De drie speerpunten zijn:

  1. Aanpak 50 km/uur wegen
  2. Fietsinfrastructuur aanpakken
  3.  Aandacht voor kwetsbare verkeersdeelnemers

Aanpak 50 km per uur wegen wegen
De meeste ongevallen vinden volgens de risicoanalyse van de gemeente plaats op de 50 km per uur wegen. Bij meer van de helft daarvan waren fietsers, e-bikes, bromfietsers of andere tweewielers betrokken. De focus wordt daarom ook gelegd op de aanpak van veiligheid van de fietser en bromfietser op en langs 50 km per uur wegen. Dit kan bijvoorbeeld door de maximaal toegestane snelheid te verlagen naar 30 km per uur, maar ook door de aanleg van veilige fietsvoorzieningen.

30 km per uur uitgangspunt
Uit de ongevallenanalyse blijkt een concentratie van ongevallen op de binnenring rondom de binnenstad van Leeuwarden. Binnen de bebouwde kom zal 3o kilometer per uur uiteindelijk de standaard gaan worden is het huidige voornemen, dit lijkt een effectieve maatregel om het aantal ernstige ongevallen terug te dringen. Uitzonderingen hierop zijn invalswegen met gescheiden fietspaden, de stadsring en wegen op industrieterreinen met gescheiden fietspaden. De komende jaren zullen diverse wegen heringericht worden naar 30 km per uur, als eerste zijn de Westersingel/Pier Panderstraat en Bleeklaan aan de beurt en in 2025 volgt de Goudenregenstraat.

Aanpak onveilige oversteeklocaties op 50 km per uur wegen
Veel ongevallen met tweewielers vinden plaats op oversteekplaatsen. De locaties met de grootste veiligheidsrisico’s worden aangepakt. Daarnaast wordt er in de Goudenregenstraat een proef uitgevoerd met een verlicht zebrapad.

Aanpak onveiligheid kruispunten met verkeersregelinstallaties
Uit de risicoanalyse valt op dat er veel ongevallen gebeuren bij de verkeersregelinstallaties (VRI’s) op het Drachtsterplein. Hiervoor worden maatregelen getroffen in de vorm van het aanpassen van de opstelstroken en het optimaliseren van de bestaande regeling.

Aanpak fietsinfrastructuur
Overbodige fietspaaltjes worden verwijderd. De veiligheid van solitaire fietsoversteken wordt aangepakt. De oversteekplaatsen die worden aangepast zijn: Wiardaplantage bij Zuiderburen, Schierstins en de Brandemeer met de Ludinga.

Uniformiteit
Rotondes binnen de bebouwde kom wil de gemeente zoveel mogelijk uniformiteit in creëren, dus dat elke rotonde precies hetzelfde is qua regels en uiterlijk. Daarvoor onderzoekt de gemeente of er meer rotondes ingericht kunnen worden waar fietsers voorrang hebben. Bij de aanpak van 30 km per uur wegen ligt de focus op het creëren van een uniform wegbeeld met een smalle rijbaan, passende wegverharding en het beperken van rechtstanden. Lees het hele verkeersplan voor meer details.

Aanpassing gevaarlijke verkeerspunten met oversteekplaatsen
Nog dit jaar gaat de gemeente twee locaties aanpassen waar veel ongevallen gebeuren of als onveilig worden beschouwd.

Het gaat hierbij om de Kruising Harlingerstraatweg met de Engelsestraat waar sinds 2018 twee mensen zijn overleden. Er wordt voor twee ton een middengeleider met oversteekvoorziening geplaatst om verkeer langzamer te laten rijden.

Ook de kruising Borniastraat – Verlengde Schrans gaat op de schop, fietsers die hier richting de Schrans willen worden regelmatig aangereden op de oversteek waar ze voorrang hebben. Wat er precies veranderd is nog niet bekend, er is een half miljoen voor vrijgemaakt. In 2025 volgt de kruising van de Goudenregenstraat met de Groningerstraatweg, ook hier gebeuren regelmatig ongevallen.

Uitgebreid verkeersplan
In het verkeersplan staan ook dingen genoemd als een nieuwe fietsverbinding tussen Grou en Idaerd, een nieuw fietspad langs de Stukenwei en aanpak 60 km per uur wegen buiten de bebouwde kom. Maar ook educatie & voorlichting + handhaving staan in het uitgebreide plan wat je op de site van de Gemeente Leeuwarden kan bekijken: Uitvoeringsprogramma-verkeersveiligheid gemeente Leeuwarden

De Harlingerstraatweg waar vaak ongevallen plaatsvinden in of nabij de beruchte bocht wordt niet genoemd in de plannen, wel zijn hier schriftelijke vragen over gesteld door de FNP. Het plaatsen van verkeersborden, duidelijke wegmarkering, een vangrail of straatverlichting zou de weg veiliger moeten maken, vindt de FNP.

Foto Archief: aanrijding op de Borniastraat/Verlengde Schrans

Redactie