De politie gaat hun basis politievoertuig de Mercedes B klasse vervangen door twee verschillende automerken, namelijk de BMW X1 en de Ford Kuga Full Hybrid. Na de zomer start nog een aanbesteding voor een elektrisch basisvoertuig.

Na anderhalf jaar voorbereiden, feedback ophalen en uitvoerig testen, gunt de politie een opdracht aan twee leveranciers. Onder de voorwaarde dat de proefmodellen van de auto’s ook door de politie worden goedgekeurd, worden de Ford Kuga Full Hybrid en BMW X1 de nieuwe basis politievoertuigen. In 2024 worden de eerste proefmodellen verwacht om te testen en medio 2025 zouden de eerste voertuigen geleverd moeten worden. De huidige overeenkomst met Mercedes loopt nog tot en met 2024.

Twee leveranciers
De opdracht is gegund aan de leveranciers van de twee best presterende personenauto’s in combinatie met prijs en kwaliteit. ‘De politie contracteert bewust twee merken om flexibeler te zijn bij mogelijke leveringsproblemen’, zegt Michel de Roos, voorzitter van de stuurgroep die belast is met de aankoop van de nieuwe auto’s. ‘De aanbesteding voor nieuwe basispolitievoertuigen is een intensief proces. We moeten met veel onderdelen rekening houden, want een politievoertuig heeft andere eisen dan een “normale” auto. Het allerbelangrijkste is dat onze collega’s hun werk goed en veilig kunnen doen.’

Uitvoerig getest
Daarom hebben afgelopen mei tientallen politiecollega’s uit alle eenheden in totaal vier personenauto’s van drie leveranciers uitvoerig getest. Dit gebeurde zowel op het circuit in Lelystad als op de openbare weg. Daarbij werden niet alleen de technische specificaties beoordeeld, zoals het uitbreken in de bocht, het remgedrag, rijden over drempels en acceleratie, maar ook het algemene rijcomfort. Kan de agent gemakkelijk in- en uitstappen? Is er voldoende ruimte in het voertuig? Daarnaast zijn de voertuigen doorgemeten op ergonomische aspecten.

Gebruikerstesten zwaarwegend
Van al deze onderdelen werd de score van de auto en de ervaringen van de testers nauwkeurig bijgehouden. Jaimy, agent en tester uit de eenheid Den Haag: ‘Wij moeten uiteindelijk in de auto’s gaan rijden. Daarom zijn deze testen heel belangrijk. Het is fijn dat wij daar deel van kunnen uitmaken.’ De gebruikerstesten zijn met een aandeel van vijftig procent in de totaalscore, een zwaarwegende factor in de besluitvorming. Daarnaast speelden prijs (dertig procent) en kwalitatieve criteria (twintig procent) een rol. De Ford Kuga en BMW X1 kwamen uiteindelijk als winnaars uit de bus. Zij scoorden onder andere goed op wegligging, stuurgedrag en remgedrag, maar ook op het algemene comfort en rijgedrag op de openbare weg.

Over de Ford Kuga Hybrid
De politie gaat niet voor de Ford Kuga 225pk Plug-in hybride die standaard geleverd wordt in Nederland. Ze gaan voor de Ford Kuga Hybrid als politieauto, deze heeft een atmosferische 2.5 viercilinder benzinemotor die samen met een elektromotor 190 pk en 200 Nm op de been brengt. De Kuga met die motorversie is in Nederland niet geleverd. Een standaardexemplaar sprint met dat vermogen in 9,1 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h. De topsnelheid is 196 k/m per uur.

Of de politie-Kuga’s diezelfde prestaties halen is maar de vraag. Abiom en Veth Automotive toveren de Kuga’s Hybrid namelijk om tot politieauto en dat betekent dat ze worden afgeladen met zwaailampen, communicatiemiddelen en zelfs bepantsering, zo meldt Ford.

De BMW X1
Over de BMW X1 is nog niet veel bekend, de politie heeft niet bekend gemaakt welke uitvoering van de X1 ze gaan nemen. De X1 is ook als hybride te krijgen, de snelste variant heeft een topsnelheid van 208 k/m per uur.

De politiebus
Momenteel neemt de politie de Mercedes Benz Vito af als politiebus die de VW transporter verving. Het is nog niet bekend welk merk en type voertuig als vervanger hiervoor gekozen wordt. Ford en BMW zouden geen geschikte modellen in hun aanbod hebben volgens kenners.

Hoe nu verder?
De leveranciers die de opdracht voorlopig krijgen, bouwen enkele proefmodellen. Deze proefmodellen worden – nadat ze zijn goedgekeurd – ingezet voor een gebruikersperiode in verschillende basisteams in 2024. Alleen als deze fase met de proefmodellen is geslaagd, worden de overeenkomsten ondertekend.

Praktijktesten in 2024 en inzet vanaf 2025
Nu de gunning door de politie bekend is gemaakt, bouwt Ford Nederland samen met twee ombouwpartners een aantal proefmodellen die vanaf 2024 worden ingezet in verschillende basisteams. Zodra deze volgende testfase met succes is afgerond, wordt de overeenkomst definitief gemaakt voor de grootschalige levering van de basispolitievoertuigen vanaf 2025. Partners Abiom en Veth Automotive verzorgen de op- en inbouw van de communicatiemiddelen bepantsering, signalisatie en zwaailampen.

Nieuwe overeenkomst vanaf 2025
Als alles volgens planning verloopt, voorziet de nieuwe overeenkomst met Ford en BMW in de levering en onderhoud van de basispolitievoertuigen vanaf januari 2025 t/m december 2029 (met uitloop naar december 2032). De eerste uitlevering wordt medio 2025 verwacht. In totaal verwacht de politie ongeveer 1100 auto’s met een fossiele aandrijving af te nemen.

Elektrische basisvoertuigen
De ontwikkelingen in de markt voor elektrische voertuigen gaan snel én de politie wil de CO2-uitstoot terugbrengen. Daarom wordt vanaf eind 2025 zo’n dertig procent van de huidige fossiel aangedreven BPV-personenauto’s (circa 500 stuks) vervangen door elektrische voertuigen. Als alles volgens planning verloopt, start het aanbestedingsproces voor de elektrische basispolitievoertuigen na de zomer.