LEEUWARDEN – Bij “Visser BV Carrosserie” is de allernieuwste MICU (Mobile Intensive Care Unit) opgebouwd en klaar voor gebruik.

De MICU is speciaal opgebouwd voor Amsterdamse ziekenhuizen, en wordt alleen gebruikt voor patiënten die van ziekenhuis naar ziekenhuis vervoerd moeten worden.
Het voertuig wordt gebruikt voor vervoer tussen intensive care afdelingen, onderweg kunnen er nog medische handelingen worden verricht.

Anderhalf jaar heeft projectleider Eise Verbeek zijn handen vol gehad aan de intensive-care ambulance die binnenkort wordt overgedragen aan VZA in Amsterdam. Monteurs zijn nog druk doende om alles klaar te krijgen. Wytze Schot monteert nog even een beeldscherm terwijl collega Willem-Jan Hamstra het bedieningspaneel inregelt. Eise Verbeek : “Een secuur werkje. De klimaatbeheersing in het voertuig moet perfect werken.”

“Het is een prestigeproject ; Alles wat Visser kan, zit hierin verwerkt” vertelt een trotse directeur Hans Wortelboer. De ambulance gaat ernstig zieke patiënten tussen verschillende academische ziekenhuizen in ons land vervoeren. De opdracht vloeit voort uit de afspraak tussen deze ziekenhuizen om flexibel om te gaan met de beschikbare capaciteit.

A zeggen, betekent B uitvoeren. Er rijden al een aantal ic-ambulances rond, maar Amsterdam wil een modernere versie. Met alle apparatuur aan boord die een medisch team ook op een intensive-care afdeling van het ziekenhuis ter beschikking staat.
Maar bovenal met voldoende werkruimte voor een compleet medisch team.
Uitgangspunt is een lucht-geveerd en verlaagd Volvo-chassis. Het eerste vanwege het comfort voor de patiënt en bemanning, het tweede – heel praktisch – om door de poort van AMC in Amsterdam te kunnen rijden.

Die hoogtebeperking speelt door in de ambulance. De stahoogte is beperkt tot 1.85 meter. Verder gelden alleen grote maten voor deze ic-ambulance. Het voertuig is 7 meter lang, 2.40 breed, 2.85 meter hoog en 12 ton zwaar. “Tot nu toe was 8 ton de zwaarste die we hebben gebouwd”, aldus Wortelboer. Vanwege de veiligheid is de snelheid begrensd op 130 kilometer per uur, 40 kilometer sneller dan een gewone vrachtauto.

Comfort is belangrijk, maar bovenal telt de veiligheid voor de patiënt. Dat heeft in de voorbereiding de nodige inspanning van de engineers gevergd, vertelt Verbeek. Zo is er een nieuw kabelsysteem ontwikkeld. De elektrische voorziening is van levensbelang om de beademings-, bewakings en hartapparatuur continu te laten draaien.

Accu en generator (beide 230 volt) kunnen in totaal 5000 watt aan elektriciteit produceren, bijna het vijfvoudige van een gewone ziekenauto. Voor elk systeem aan boord zijn twee back-ups beschikbaar. Wortelboer: “Er mag niets mis gaan. We praten hier over een situatie van leven en dood”. Na een jaar voorbereiding en een bouwtijd van vijf maanden is de enkele honderdduizenden euro’s kostende ic-ambulance gereed.

Bron: Leeuwarder Courant

112Fryslan