Hoofd Nieuws Ambulance Brandweer Politie Noord-Oost

Rookmelder voorkomt erger bij kortsluiting in scooter

BURGUM – Donderdag laat in de avond heeft een rookmelder erger weten te voorkomen, nadat er kortsluiting was ontstaan in de accu van een scooter.

De melding van brand wegvervoer werd omstreeks kwart over elf in de garage van een woning aan De Tulpebeam ontdekt. In de middag zette de bewoner zijn scooter aan de oplader, toen hij een vreemd borrelend geluid bij de accu hoorde. Hij ontkoppelde de accu van de lader en hing voor de zekerheid een rookmelder op in de garage. De rookmelder heeft later in de avond zijn meerwaarde bewezen, toen het apparaat afging. De bewoners namen meteen poolshoogte. In de tussentijd was de accu zo warm geworden dat er daadwerkelijk brand was ontstaan, wat voor veel rookontwikkeling in de garage zorgde.

De scooter werd direct naar buiten geduwd, waarop gelijk de brandweer gewaarschuwd werd. Het korps van Burgum was snel op het opgegeven adres ter plaatse. De brandweerlieden wisten met behulp van water en schuim de brand direct te doven. Omdat de warmte nog lang in een accu kan blijven hangen, heeft men daarop de accu verwijderd en in een bak met water gestopt.

Door de flinke rookontwikkeling die vrijkwam, heeft de vrouw per ongeluk rook ingeademd. Een ambulance is ter plaatse gekomen en heeft de vrouw kort onderzocht, maar vervoer naar het ziekenhuis was niet nodig. Ook bleef er veel rook in de garage hangen, waarop de brandweer door middel van een overdrukventilator de rook uit de garage heeft weten te verdrijven. Na ongeveer een half uur was de klus geklaard en kon iedereen weer terugkeren.

Over de fotograaf

Ate Atema