FRYSLAN – De landelijke politie dringt aan op een veiliger verkeer omdat het aantal verkeersslachtoffers in 2022 fors is toegenomen.

Uit voorlopige cijfers over 2022 blijkt dat er 3166 meer ongevallen met gewonden plaatsvonden in Nederland, 21.457 vergeleken met 18.291 in 2019. De jaren 2020 en 2021 worden niet meegerekend, omdat dit door de coronasituatie verkeersluwe jaren waren.  Het aantal verkeersongevallen met een dodelijke afloop in heel Nederland steeg van 522 in 2019 naar 578 in 2022, een toename van 56 dodelijke ongevallen.

De cijfers komen van  Smart Traffic Accident Reporting (STAR). Het daadwerkelijk aantal slachtoffers ligt nog hoger, omdat bij STAR alleen het aantal ongevallen wordt bijgehouden en niet het aantal slachtoffers. Pas op 19 maart zal het CBS het exacte aantal verkeersdoden over 2022 bekend maken.

In de jaren voor de coronacrisis was er juist een daling van het aantal verkeersslachtoffer. Daarom moet in 2023 prioriteit worden gegeven aan de verkeersveiligheid. Die oproep doet Paul Broer, uitvoerend portefeuillehouder Verkeer bij de politie, naar aanleiding van de stijging van het aantal verkeersslachtoffers in 2022. ‘Ook provincies en gemeenten moeten hun verantwoordelijkheid nemen om de verkeersveiligheid te verhogen. En automobilisten en fietsers moeten zich meer bewust worden van hun gedrag in het verkeer’, aldus Broer.

Waar komt die stijging vandaan?
‘Een van de oorzaken is dat het weggebruik is toegenomen en veranderd. Het is gewoon drukker op straat’, benadrukt Broer. ‘Dat komt onder andere omdat mensen weer vaker naar hun werk gaan dan tijdens de coronajaren. Naast de toename van de mobiliteit zijn er ook andere vervoersmiddelen bijgekomen, zoals e-bikes en fatbikes. En allerlei soorten elektrische scooters en stepjes. Dat vraagt waarschijnlijk om een andere inrichting van fietspaden en wegen. Dus daarom ook mijn appel aan gemeenten en provincies; kijk eens of de wegen of fietspaden in jouw regio nog voldoen aan de veiligheidsnormen. Het zijn vooral lokale wegen en de N-wegen, waar veel slachtoffers vallen.’

Ongevallen met e-bikes nemen toe
Ook weggebruikers moeten zich volgens Broer aanpassen aan de drukte in het verkeer. Het helpt als fietsers zich bewust worden van de snelheid die zij hebben als ze bijvoorbeeld op een speed pedelec rijden. Uit de voorlopige analyses blijkt dat het aantal ongevallen met e-bikes toeneemt; vooral bij vijftigplussers. Daarnaast worden veel verkeersongelukken nog altijd veroorzaakt door te hard rijden, bellen achter het stuur en het rijden onder invloed van drank en drugs.
Voor snorscooters geld sinds 1 januari een helmplicht om het aantal ernstige ongevallen met snorscooters terug te dringen.

Gezamenlijke aanpak
‘De politie heeft absoluut aandacht voor verkeersveiligheid en zal onverminderd blijven handhaven om het gedrag van weggebruikers te verbeteren. Alcoholgebruik, appen in het verkeer, helmplicht; de politie blijft hierop controleren en zal waar nodig bekeuren. Maar het moet een gezamenlijke aanpak blijven van politie, burgers en overheid, want met handhaven alleen gaan we het niet redden’, zegt Broer. ‘Goede voorlichting kan daarbij helpen en daarom doe ik ook een appèl op die overheid en maatschappelijke organisaties, zoals Veilig Verkeer Nederland, de ANWB of de Fietsersbond. Besteed meer aandacht aan preventie.’

Redactie